Informacja dla Członków Izby w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 i ogłoszonym stanem zagrożenia epidemicznego

W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2, ogłoszonym stanem zagrożenia epidemicznego, poniżej przedstawiamy informacje do wykorzystania w bieżącym działaniu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.

‍Przede wszystkim należy podkreślić, iż Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) potwierdza brak zagrożenia dla systemów wodociągowych, jako formy rozprzestrzeniania koronawirusa. Przede wszystkim należy podkreślić, iż Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) potwierdza brak zagrożenia dla systemów wodociągowych, jako formy rozprzestrzeniania koronawirusa.

Jak wynika z najnowszej publikacji Światowej Organizacji Zdrowia z dnia 2.03.2020r. (Water, sanitation, hygiene and waste management for the COVID-19 virus. Technical brief. WHO 3 March 2020) wcześniej obowiązujące wytyczne WHO dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia i bezpieczeństwa systemów zaopatrzenia w wodę obejmują również sytuację związaną z wybuchem epidemii COVID-19.

WHO uważa, że dodatkowe środki nie są potrzebne. W szczególności proces dezynfekcji wody zapewnia szybką inaktywację wirusa COVID-19. WHO informuje, że obecnie nie ma żadnych dowodów na przeżycie wirusa COVID-19 w wodzie pitnej.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa ciągłości dostaw wody i odbioru ścieków w każdym przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym należy przestrzegać:

Ważne kontakty związane z koronawirusem

  • +48 22 560 16 00 - specjalna linia telefoniczna ZUS: jeśli szukasz informacji o dodatkowym zasiłku opiekuńczym
  • 800 190 590 - całodobowa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia: jeśli nie wiesz jak postępować w sytuacji podejrzenia zarażenia koronawirusem
  • +48 22 523 8880 - infolinia MSZ: jeśli szukasz informacji dotyczących możliwości przekraczania granic

Ponadto zaleca się:

  • Zamknięcie, do odwołania, Biur Obsługi Klienta.
  • Wstrzymanie wyjść pracowników odczytujących wodomierze w terenie. Do czasu odwołania, tam gdzie jest to możliwe, dokonywanie wyłącznie odczytów zdalnie.
  • Wstrzymanie wymiany wodomierzy. W przypadkach gdy nie jest to możliwe, pracownicy winni kontaktować się z odbiorcami telefonicznie, a usługę realizować po wcześniejszym umówieniu i potwierdzeniu terminu.
  • Zaliczkowe fakturowanie świadczonych usług.
  • Zaniechanie świadczenia usług zewnętrznych, w tym, badań wody i ścieków dla klientów zewnętrznych (z wyjątkiem usług badań jakości wody dla innych przedsiębiorstw wod – kan).
  • Dostosowywanie potencjału kadrowego do występujących warunków (praca zmianowa, przesuwanie pracowników na inne stanowiska pracy...).

‍W przypadku pytań, wniosków, wątpliwości wymagających interpretacji uprzejmie prosimy o przesłanie korespondencji drogą mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.