Szanowni Państwo, Członkowie Izby,
informujemy, że na stronie internetowej Senatu RP, w związku z rozpoczęciem prac nad senacką inicjatywą ustawodawczą, 19 sierpnia 2025 roku został opublikowany i przekazany do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków dotyczący zatwierdzania taryf wraz z uzasadnieniem (druk nr 393).
Jak można przeczytać w uzasadnieniu „Celem nowelizacji jest powrót do rozwiązań prawnych obowiązujących przed wprowadzeniem zmian w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2023 r. poz. 537) nowelizacją z dnia 27 października 2017 r.”
Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami, zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz nadzór nad nimi ponownie miałyby realizować o gminy.
W uzasadnieniu przedmiotowego projektu wskazano, że:
- aktualny model ustalania i zatwierdzania taryf budzi sprzeciw przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych oraz jednostek samorządu terytorialnego,
- przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne zgłosiły w ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, w szczególności energii elektrycznej oraz wzrost cen na rynku robót budowlanych, związanych z przeprowadzaniem niezbędnych inwestycji,
- dynamiczny wzrost kosztów wymusił dostosowanie planów finansowych i składanie wniosków o skrócenie okresu obowiązywania taryf,
- w 2022 r. spośród 310 wniosków zatwierdzono jedynie 30, a pozostałe odrzucono lub pozostawiono w procedowaniu,
- przedsiębiorstwa postulują konieczność wyeliminowania problemów związanych z nieuzasadnionymi odmowami oraz przewlekłym procedowaniem wniosków.
Istotne rozwiązania prawne zaproponowane w projekcie:
- rada gminy, w drodze uchwały, zatwierdza taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków na podstawie wniosku przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, wraz z kalkulacją cen, stawek oraz planem rozwoju i modernizacji urządzeń,
- proces weryfikacji i zatwierdzania taryf oparty jest na podziale kompetencji między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), a radą gminy – tak jak przed nowelizacją z 2017 r.,
- taryfy będą obowiązywać przez 1 rok (dotychczas 3 lata),
- ustawa porządkuje właściwość organów w zakresie nakładania kar za stosowanie taryf niezatwierdzonych lub zawyżających ceny i stawki,
- art. 2 projektu: przewiduje zachowanie w mocy dotychczasowych taryf oraz specjalną procedurę umożliwiającą skrócenie okresu ich obowiązywania,
- art. 3 projektu: reguluje sprawy postępowań taryfowych wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie przedstawianej nowelizacji ustawy.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze i finansowe oraz wyniki konsultacji zostaną przedstawione w ocenie skutków regulacji.
Niezależnie od senackiej inicjatywy w zakresie zatwierdzania taryf, procedowany jest rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy – Prawo wodne.
Pismo przewodnie wraz z projektem ustawy i uzasadnieniem znajdziecie Państwo poniżej.