Szanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, iż z dniem 31 grudnia 2019 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz. U. 2019 poz. 2452).

Konieczność zmiany rozporządzenia wynika z wejścia w życie ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2170) w zakresie dotyczącym:

  1. odstąpienia od obowiązku wykorzystywania przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 541, z późn. zm.);
  2. zmiany terminu wejścia w życie przepisów dotyczących uwzględnienia wielkości średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ) w sposobie ustalania opłaty stałej za pobór wód powierzchniowych;
  3. zmiany terminu wejścia w życie przepisów dotyczących uwzględnienia wielkości zasobów dostępnych w sposobie ustalania opłaty stałej za pobór wód podziemnych;
  4. zmiany terminu obowiązywania przepisów dotyczących okresu, w którym do naliczenia wysokości opłaty stałej za pobór wód podziemnych i powierzchniowych stosuje się niezróżnicowane górne jednostkowe stawki opłat za pobór tych wód.

Co istotne, rozporządzenie to nie zmienia jednostkowych stawek opłat za usługi wodne.

Tekst ogłoszonego rozporządzenia znajduje się [tutaj]

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, iż Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczyna prace przygotowawcze do nowelizacji rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowlane hydrotechniczne, zwanego dalej rozporządzeniem.

Jak wskazało Ministerstwo, rozporządzenie wymaga aktualizacji przede wszystkie względu na zmiany technologiczne, jakie nastąpiły w ciągu ostatniej dekady, tudzież konieczność aktualizacji odwołań do norm oraz dostosowania do innych regulacji, będących w polskim obiegu prawnym.

Zmiany warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne będą mieć wpływ na przygotowanie i realizację projektów prowadzonych przez jednostki państwowe, samorządowe i inwestorów prywatnych. Nowelizacja wymaga szczegółowych analiz i konsultacji ze względu na wysoką szczegółowość oraz potencjalny istotny wpływ na rynek budownictwa wodnego w Polsce.

O przekazywanie uwag do obecnie obowiązujących przepisów wraz z propozycjami ich zmian  Ministerstwo zwróciło się również do Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.

Mając powyższe na względzie, Izba zwraca się o przekazywania uwag  do dnia 31.01.2020r. w formie edytowalnej na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Magdalena Borowczyk-Zalewska
Główny specjalista ds. prawnych

 

Szanowni Państwo.

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, że na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, został zamieszczony projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie sposobu przekazywania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane.

 

Szanowni Państwo.

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” w związku z ogłoszeniem w Dzienniku Ustaw w dniu 08.11.2019 r. pod pozycją 2170 tekstu ustawy z dnia 11 września 2019 o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, przedstawia „Zestawienie najważniejszych zmian dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej w ustawie z dnia 11 września 2019 o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw."

Przedstawione powyżej zestawienie zawiera stan prawny przed i po wejściu w życie powyższej ustawy.

Tekst ogłoszonej ustawy znajduje się na stronie: www.dziennikustaw.gov.pl/du/2019/2170/1

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

Szanowni Państwo

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” informuje, iż Rada Ministrów w dniu 6 listopada 2019 r. przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Inwestycji i Rozwoju.

W projekcie przewiduje się zmiany także w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2019 r. poz. 1437 i 1495) polegające na tym, że po art. 19 dodaje się art. 19a, w myśl którego przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, na pisemny wniosek podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci, będzie obowiązane wydać warunki przyłączenia do sieci albo uzasadnić odmowę ich wydania,  w terminie:

  1. 21 dni – od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w tym znajdujących się w zabudowie zagrodowej;
  2. 45 dni – od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, w pozostałych przypadkach.

Tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne będzie miało możliwość przedłużenia terminów określonych powyżej odpowiednio o kolejne 21 albo 45 dni, po uprzednim zawiadomieniu podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci z podaniem uzasadnienia przyczyn tego przedłużenia. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne będzie - w myśl projektu - obowiązane potwierdzić pisemnie złożenie przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, określając w szczególności datę jego złożenia.

Sam wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci powinien zawierać takie elementy jak:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci;
  2. wskazanie lokalizacji nieruchomości lub obiektu, który ma zostać przyłączony do sieci, w tym jego adres i numer działki ewidencyjnej, na której się znajduje;
  3. informacje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystywania nieruchomości lub obiektu, który ma zostać przyłączony do sieci;
  4. określenie dobowego zapotrzebowania na wodę z podziałem na wodę do celów bytowych, technologicznych, przeciwpożarowych oraz innych, z uwzględnieniem przepływów średniodobowych i maksymalnych godzinowych oraz wielkości ładunku zanieczyszczeń;
  5. określenie ilości i jakości odprowadzanych ścieków z podziałem na ścieki bytowe i przemysłowe;
  6. plan zabudowy lub szkic sytuacyjny, określający usytuowanie przyłącza w stosunku do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i sieci uzbrojenia terenu.

Zaznaczyć należy, iż do terminów rozpoznania wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci określonych powyżej nie będą wliczane terminy przewidziane w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, terminów na uzupełnienie wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, okresów innych opóźnień spowodowanych z winy podmiotu wnioskującego o przyłączenie do sieci albo z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Projekt wskazuje także, że sporządzenie planu sytuacyjnego, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane uwzględniającego warunki przyłączenia do sieci wydane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, będzie upoważniać podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci lub inny podmiot działający z jego upoważnienia lub na jego zlecenie do wykonania przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego zgodnie z tym planem.

Warunki przyłączenia do sieci wydane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne będą ważne przez okres dwóch lat od dnia ich wydania.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie może odmówić odbioru przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego wykonanego, zgodnie z warunkami przyłączenia do sieci wydanymi przez to przedsiębiorstwo.

Projekt zakłada, że warunkiem dokonania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego, wykonanego zgodnie z warunkami przyłączenia do sieci wydanymi przez to przedsiębiorstwo, nie może być uzyskanie pozwolenia na budowę albo dokonanie zgłoszenia robót budowlanych, jeżeli nie są one wymagane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Istotna dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych jest propozycja, zgodnie z którą nie będzie możliwe pobieranie opłat za:

  1. wydanie warunków przyłączenia do sieci, a także za ich zmianę, aktualizację lub przeniesienie na inny podmiot;
  2. odbiór przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a także za włączenie przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego do sieci wodociągowej albo kanalizacyjnej oraz za inne zezwolenia z tym związane.

Ponadto w projekcie zaproponowano dodanie w art. 29 nowego ust. 3a, nakładającego na przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne karę pieniężną za niewydanie warunków przyłączenia do sieci w terminach określonych w proponowanym art. 19a. Zaproponowano również dodatnie w ust. 6 kolejnego pkt 3, zgodnie z którym kara pieniężna za uchybie terminom wydania ww. warunków wynosić będzie 500 zł za każdy dzień zwłoki, czyli kwalifikowanej formy opóźnienia.

W projekcie przewidziano również zmianę w ust. 8 zdanie pierwsze, które otrzymuje brzmienie:

„Niezależnie od kary pieniężnej, o której mowa ust. 1 – 3, nałożonej na przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne organ regulacyjny może nałożyć karę pieniężną na osobę sprawującą funkcję kierownika przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, z tym że wysokość tej kary pieniężnej nie może przekroczyć 300% jego miesięcznego wynagrodzenia.”

Nowe przepisy mają wejść w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Izba aktywnie uczestniczyła w konsultacjach projektu. Część tych uwag została uwzględniona.

Zgodnie z postulatem Izby w zakresie terminów do wydania warunków przyłączenia do sieci, jak również zawnioskowanym przez Izbę terminem do uzasadnienia odmowy ich wydania, wydłużono  je odpowiednio:

  • z 14 dni na 21 dni – od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w tym znajdujących się w zabudowie zagrodowej;
  • z 30 dni na 45 dni – od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, w pozostałych przypadkach.

Izba, jako uzasadnienie wskazała, że w praktycznym funkcjonowaniu przepisów  mogą wystąpić przypadki zbyt dużej liczby wniosków w stosunku do mocy przerobowych (kadrowych) przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego; przy karze 500 zł już kilkudniowe opóźnienie w stosunku do kilkunastu wniosków spowodować może naliczenie niewspółmiernie wysokiej kary pieniężnej w stosunku do uchybienia.

W zakresie kar Izba, mając na uwadze ww. argumentację  postulowała, aby kara pieniężna wyniosła 100 zł za każdy dzień opóźnienia, co nie zostało uwzględnione przez projektodawcę. Zastąpiono jednak słowo „opóźnienia” słowem „zwłoka”, co oznacza, że kara będzie mogła być naliczana w przypadku tzw. kwalifikowanego opóźnienia ze strony przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Uwzględnione zostały także uwagi Izby dotyczące uzupełnienia zakresu wniosku o określenie warunków przyłączenia do sieci, zawarte w art. 19a. ust.4 pkt.4); Izba wskazała bowiem, że przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne powinny otrzymać informację w zakresie przepływów średniodobowych i maksymalnych godzinowych celem określenia technicznych możliwości świadczenia usługi w zakresie odbioru ścieków oraz wielkości ładunku zanieczyszczeń.

Załączniki:
tekst projektu ustawy 
uzasadnienie
raport z konsultacji 

Izba informuje, iż przygotowany został także projekt rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego wraz z uzasadnieniem.

Magdalena Borowczyk-Zalewska 
Główny Specjalista ds. Prawnych 

Adw. Paweł Sikorski

Szanowni Państwo,

W imieniu Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” informuję, iż  w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny zamieszczony został projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (RD572).

W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o zgłaszanie ewentualnych uwag do ww. projektu w terminie do dnia 13.11.2019 r. Ewentualne uwagi proszę przekazywać drogą elektroniczną w edytowalnej formie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Projekt wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji znajduje się tutaj

Magdalena Borowczyk-Zalewska
główny specjalista ds. prawnych IGWP

zanowni Państwo,

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, że otrzymała z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej do konsultacji : projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zmieniające rozporządzenie w sprawie właściwości miejscowej dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (numer w wykazie prac legislacyjnych MGMiŻŚ 179).

W związku z powyższym Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag do ww. projektu w nieprzekraczalnym terminie do 12 listopada 2019r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załaczniki: 
Projekt rozporządzenia
OSR projektu 

Adw. Paweł Sikorski

Szanowni Państwo, 

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, że otrzymała z  Ministerstwa Środowiska do konsultacji Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie składowisk odpadów  (Numer z wykazu: 342)

W związku z powyższym Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag do ww. projektu w nieprzekraczalnym terminie do 12 listopada 2019r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załaczniki: 

Projekt rozporządzenia
uzasadnienie
OSR projektu 

 

Adw. Paweł Sikorski

 

Szanowni Państwo, 

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uprzejmie informuje, że na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, został zamieszczony projekt ustawy o wzajemnym uznawaniu towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim.

W związku z powyższym Izba zwraca się z uprzejmą prośbą o zgłoszenie uwag do ww. projektu w nieprzekraczalnym terminie do 18 października 2019r., w tym drogą elektroniczną, w formie edytowalnej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..


Uprzejmie prosimy o zgłaszanie uwag w formie tabeli, składającej się z trzech kolumn w podziałem na:
1) przepis projektu, którego uwaga dotyczy,
2) treść uwagi,
3) uzasadnienie uwagi, propozycja zapisu alternatywnego.


Projekt ustawy z załącznikami, uzasadnieniem i OSR projektu został opublikowany tutaj.

Marcin Błędzki
główny specjalista ds. ekonomicznych IGWP

W związku z licznymi zapytaniami kierowanymi do IGWP dotyczącymi problematyki zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych zamieszczamy poniższą informację:

Odnotowywany w ostatnich latach dynamiczny rozwój budowy i rozbudowy sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych prowadzi do powstawania dużych ilości komunalnych osadów ściekowych. Zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS w roku 2003 wytworzonych zostało w Polsce 447 tys. ton suchej masy komunalnych osadów ściekowych, zaś w roku 2018 ilość ta wynosiła już 583 tys. ton.
Zasady przetwarzania i ostatecznego zagospodarowywania komunalnych osadów ściekowych stanowiących odpady reguluje zarówno prawo europejskie, jak i krajowe.
Osad ściekowy jest pozostałością po procesie oczyszczenia ścieków. Osad nie jest ściekiem! Komunalne osady ściekowe zawierają wiele wartościowych substancji odżywczych (między innymi związki azotu i fosforu, jak w nawozach), wysoką kaloryczność (można z nich produkować energię elektryczną i ciepło w procesach np. termicznej utylizacji) oraz związki organiczne umożliwiające jego fermentację w celu produkcji biogazu, a następnie w celu produkcji energii elektrycznej i ciepła. Osad, mimo, że jest odpadem jest także odnawialnym źródłem energii oraz bezcennym źródłem biogenów. Dlatego normy prawne dopuszczają jego stosowanie w rolnictwie, do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu, do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz, do rekultywacji terenów, w tym gruntów na cele rolne, do kompostowania, w leśnictwie itd. Oczywiście jest to możliwe po spełnieniu bardzo restrykcyjnych warunków. Podstawą jest stabilizacja osadu, czyli pozbawienie go zdolności do zagniwania i eliminacja zagrożenia dla środowiska lub życia i zdrowia ludzi. Osad opuszczający oczyszczalnię ścieków musi być bezpieczny dla środowiska i ludzi.
Odnośnie zagospodarowywania komunalnych osadów ściekowych znajduje zastosowanie hierarchia postępowania z odpadami, którą reguluje art. 17 Ustawy o odpadach. Zgodnie z tym przepisem priorytet powinny mieć działania nakierowane na zapobieganie powstawaniu osadów ściekowych, a w dalszej kolejności ich przygotowywanie do ponownego użycia (np. w rolnictwie), recykling, inne procesy odzysku (np. odzysk energii poprzez fermentację i produkcje energii z biometanu lub poprzez spalanie).
W dużych miastach powstaje bardzo dużo komunalnych osadów ściekowych. Dawniej, jedyną metodą ich zagospodarowania było składowanie na składowisku odpadów, albo przetworzenie w taki sposób, aby mógł być wykorzystany przyrodniczo. Dzięki ostatnim inwestycjom w branży wodno – ściekowej w polskich miastach zaczęły powstawać spalarnie komunalnych osadów ściekowych, które jednak opłacają się tylko tam, gdzie funkcjonują duże oczyszczalnie. Wykorzystanie spalarni komunalnych osadów ściekowych ułatwia ich zagospodarowanie szczególnie wtedy, gdy osadów jest na tyle dużo, że trudno je transportować lub koszty transportu są znaczne. W mniejszych oczyszczalniach osady muszą być wywożone z oczyszczalni i zagospodarowywane w środowisku.
Należy podkreślić, iż każdy wywóz osadów z oczyszczalni podlega przepisom prawa o odpadach. Jest on rejestrowany i monitorowany przez odpowiednie służby (WIOŚ), - oczyszczalnia jest bowiem traktowana jako producent odpadów. Obowiązki producenta uzależnione są od dalszego sposobu postępowania z osadami. Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o odpadach tylko w przypadku stosowania komunalnych osadów ściekowych w rolnictwie czy do uprawy roślin to wytwórca odpowiada za ich stosowanie w środowisku do końca tego procesu oznacza to, że przekazanie osadów innemu podmiotowi nie zwalnia przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego z obowiązku nadzoru nad osadami aż do fizycznego ich unieszkodliwienia.
IGWP wskazuje także, iż sposób aplikacji osadów ściekowych do gleby reguluje wówczas rygorystycznie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 lutego 2015 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych, które określa możliwe do zastosowania dawki osadów oraz ich parametry jakościowe. Producent osadów ściekowych musi także zapewnić szczegółowe badania jakości tych osadów i gruntów, na których mają być stosowane osady, a badania te muszą być wykonane w akredytowanych laboratoriach badawczych.
Natomiast w przypadku wielu pozostałych możliwych sposobów postępowania z osadami (tj. stosowanie do rekultywacji terenów, przy kompostowaniu, fermentacji do produkcji biogazu, a następnie energii) – obowiązki po stronie producenta są bardziej ograniczone. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 3 ustawy o odpadach w wyniku przekazania osadów z oczyszczalni do kolejnego podmiotu odpowiedzialność za ich prawidłowe zagospodarowanie przechodzi właśnie na ten podmiot, który od momentu przekazania odpowiada za stosowanie komunalnych osadów ściekowych zgodnie z przepisami i w tym zakresie podlega kontroli uprawnionych do tego organów. Oczywiście przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przekazując innemu podmiotowi osady musi zadbać z wyjątkową starannością o sprawdzenie wszystkich pozwoleń i koncesji na zagospodarowanie osadów ściekowych, które podmiot ten musi posiadać, w świetle ustawy o odpadach.
IGWP pragnie podkreślić, że problematyka zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych jest materią niezwykle złożoną, wymagająca szerokiej wiedzy specjalistycznej, stąd też wszelkie informacje kierowane m.in. do odbiorców usług – mieszkańców winny być w ocenie Izby kompletne, poparte również szeroką argumentacją w zakresie unormowań prawnych oraz dopuszczalnych sposobów i trybów zagospodarowania osadów, wyjaśniające dogłębnie specyfikę i możliwości stosowania komunalnych osadów ściekowych

Dorota Jakuta
prezes IGWP

Wyszukiwanie

Nasze szkolenia

  • Zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych w nowych uwarunkowaniach prawnych. Warsztaty ekonomiczno-prawne: Poznań, 27 lutego 2020r. +

    Zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych w nowych uwarunkowaniach prawnych. Warsztaty ekonomiczno-prawne: Poznań, 27 lutego 2020r. Tematyka szkolenia:  W związku z wejściem w życie przepisów nowego Czytaj więcej
  • Ograniczanie strat wody - teoria i praktyka w systemach zaopatrzenia w wodę: Bydgoszcz, 12 lutego 2020r. +

    Ograniczanie strat wody - teoria i praktyka w systemach zaopatrzenia w wodę: Bydgoszcz, 12 lutego 2020r. Podczas szkolenia omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Straty wody zagadnienia Czytaj więcej
  • 1

Newsletter IGWP

Rozwiń aby zapisać się do newslettera

Zapisz się do newslettera IGWP i bądź na bieżąco z informacjami i naszą ofertą.

Poniżej proszę wybrać listy newslettera oraz wpisać e-mail na który będą wysyłane informacje.