Szanowni Państwo, Członkowie Izby,
informujemy, że w związku z rozpoczęciem prac nad inicjatywą ustawodawczą przez Komisję Ustawodawczą Senatu RP w zakresie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy o rewitalizacji rzeki Odry (druk senacki nr 499), do IGWP skierowano pismo z prośbą o sporządzenie opinii do przedmiotowego projektu ustawy.
Zgodnie z uzasadnieniem celem projektu jest unormowanie prawne sytuacji przedsiębiorstw prowadzących działalność kanalizacyjną, posiadających przelewy burzowe na kanalizacji ogólnospławnej, a nie posiadających oczyszczalni ścieków, w kontekście wymogów związanych z uspójnieniem pozwoleń wodnoprawnych na odprowadzanie ścieków z takich przelewów i oczyszczalni, a także zasad wyliczania opłat zmiennych za usługi wodne dla tych przedsiębiorstw (które nie mogą z oczywistych względów być zależne od wielkości opłaty za wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków oczyszczonych z oczyszczalni).
Projekt dotyczy wyłącznie przedsiębiorstw prowadzących działalność kanalizacyjną i ma zapewnić eliminację istotnej luki prawnej.
Zmiany dotyczą m.in. art. 272 dotyczącego wysokości opłaty zmiennej, proponuje się zmianę ust. 6d, zgodnie z którą to w przypadku wprowadzania do wód ścieków z przelewów burzowych komunalnej kanalizacji ogólnospławnej przez zakłady posiadające oczyszczalnię ścieków w zakresie ustalonym w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym, opłatę zmienną za wprowadzenie do wód ścieków z tych przelewów ustala się za każdy przelew w wysokości stanowiącej równowartość 10 % ustalonej opłaty zmiennej.
Przewiduje się również dodanie ust. 6e do powyższego artykułu w przypadku wprowadzania do wód ścieków z przelewów burzowych komunalnej kanalizacji ogólnospławnej przez zakłady nieposiadające oczyszczalni ścieków w zakresie ustalonym w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym, opłatę zmienną za wprowadzenie do wód ścieków z tych przelewów ustala się za każdy przelew zgodnie z zasadami określonymi w ust. 6
Zakłady, które posiadają przelewy burzowe obligatoryjnie prowadzą pomiary jakości ścieków odprowadzanych tymi przelewami. Ilość ścieków, która jest potrzebna do wyliczenia opłaty określa się na podstawie wskazań zamontowanych przepływomierzy przy przelewach burzowych lub w przypadku ich braku – dla każdego przelewu burzowego jeżeli doszło do jego uruchomienia w okresie rozliczeniowym, niezależnie od ilości tych uruchomień, jako równą 10% ilości ścieków zafakturowanych dla odbiorców usług za okres rozliczeniowy.
W przedmiotowym projekcie zaproponowano również zmianę art. 16 w ustawie z dnia 13 lipca 2023 r. o rewitalizacji rzeki Odry, zgodnie z nią:
- obowiązek wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi, nie będzie dotyczył zakładów posiadających przelewy burzowe na kanalizacji ogólnospławnej i nieposiadających oczyszczalni ścieków,
- zasada, zgodnie z którą wydane przed dniem 1 stycznia 2024 r. pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków z przelewów burzowych kanalizacji ogólnospławnej wygasają bez odszkodowania po upływie okresu, na jaki zostały wydane, jednak nie później niż do dnia 1 stycznia 2026 r., ma nie dotyczyć pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków z przelewów burzowych kanalizacji ogólnospławnej wydanych dla zakładów określonych w ust. 1a.
Uprzejmie prosimy o przesyłanie uwag do dnia 7 listopada br na adres mailowy: konsultacje@igwp.org.pl
Projekt ustawy wraz z uzasadnieniem odnajdziecie Państwo w załączniku poniżej.
 
             
 
		
	 
			